Anatomija ritināšanai: Iekšpusē TikTok mākslīgā intelekta algoritmi
Izraēlas un Hamas karš Izraēlas un palestīniešu konflikts Kiberdrošība un datu aizsardzība Tehnoloģija Tehnoloģijas Apvienotā Karaliste

Anatomija ritināšanai: Iekšpusē TikTok mākslīgā intelekta algoritmi

7. oktobris – 27. oktobris: Pro-Palestīnas saturs dominē

Pirmajās trīs un puse nedēļās konflikta laikā skatījumu skaits uz vienu ierakstu – reizes, kad konkrēts saturs tika parādīts cilvēku TikTok plūsmās – bija vairāk vērsts uz pro-Palestīnas saturu.

Šajā laikā visvairāk skatījumu guva vispārēji neitrāls materiāls, piemēram, galveno ziņu avotu saturs. Taču, salīdzinot pro-Izraēlas un pro-Palestīnas ierakstus, pēdējie biežāk nonāca cilvēku plūsmās, neatkarīgi no viņu viedokļa par konfliktu.

7.-9. oktobris: Hamas uzbrukumi Izraēlai

Tiklīdz Hamas uzbruka Izraēlai, TikTok tika pārpludināts ar pro-Palestīnas viedokļiem, daudzi no tiem izrādīja solidaritāti ar palestīniešu cēloni, neskatoties uz vardarbīgajiem uzbrukumiem.

13.-15. oktobris: Izraēla brīdina palestīniešus pamest Ziemeļgazu

Kara sākumposmā sociālo mediju lietotāji publicēja satriecošus video par dzīvi Gazā vai demonstrācijas, kas atbalsta palestīniešu cēloni.

18.-20. oktobris: ASV prezidents Džo Baidens apmeklē Tuvos Austrumus

Kamēr ASV prezidents apceļoja reģionu, pro-Palestīnas saturs dominēja cilvēku plūsmās, pamatojoties uz vidējo skatījumu skaitu uz ierakstu. Tas ietvēra aicinājumus plašākajai musulmaņu pasaulei atbalstīt Gazas joslu.

27. oktobris – 15. decembris: Pro-Izraēlas materiāls izvirzās vadībā

Vēlajā oktobrī TikTok sāka mainīties bez brīdinājuma.

No 27. oktobra līdz 15. decembrim pro-Izraēlas saturs pārspēja pro-Palestīnas materiālu, pamatojoties uz skatījumu skaitu uz ierakstu datiem, neskatoties uz to, ka kopējais pro-Palestīnas satura apjoms joprojām bija daudz lielāks nekā pro-Izraēlas materiāls.

Īsumā, šajā septiņu nedēļu periodā TikTok lietotāji vidēji daudz biežāk redzēja materiālu, kas labvēlīgi attiecas pret Izraēlu. Visdrīzākais izskaidrojums – pamatojoties uz to, ka kopumā pro-Palestīnas saturs joprojām apsteidz pro-Izraēlas ierakstus – ir uzņēmuma algoritmu pielāgošana, kas ietekmēja to, kā saturs tiek parādīts cilvēku plūsmās.

27.-29. oktobris: Izraēla iebrūk Gazas joslā

TikTok ietekmētāji atspoguļoja tos, kas viņus apsūdzēja par Izraēlas valdības runas punktu kopēšanu vai uzbruka slavenībām par viņu it kā pro-Palestīnas aizspriedumiem.

6.-8. novembris: Klusais periods

Amerikas pro-Izraēlas grupas radīja vīrusu video, kas attēloja pro-Palestīnas kampaņas dalībniekus kā nežēlīgi ignorējošus ķīlnieku likteņus, kamēr citi slavēja valsts drošības spēkus.

15.-17. novembris: Izraēlas karavīri ieiet Gazas pilsētas Al Šifas slimnīcā

Sakarā ar ASV ciešajām saitēm ar Izraēlu, Amerikas sociālo mediju ietekmētāji – daudzi ar saitēm uz valsts evaņģeliskajām baznīcām – TikTok uzsāka kampaņu par labu Izraēlai. Citi asociēja Tuvajos Austrumos notiekošo konfliktu ar iekšzemes Amerikas politiku.

24.-27. novembris: Hamas atbrīvo pirmos ķīlniekus

Lielāko daļu skatīto saturu šajā periodā veidoja ziņas par Izraēlas ķīlnieku atbrīvošanu. Tajos ietilpa emocionālas atkalapvienošanās starp ģimenes locekļiem un pro-Izraēlas TikTok lietotājiem, kas izskaidroja notikušo.

30. novembris – 2. decembris: Beidzas Hamas un Izraēlas pamiera līgums

Oficiālie sociālo mediju konti izjuta savu klātbūtni, kad novembra beigās atsākās naidīgais darbības. Tajos ietilpa Izraēlas Aizsardzības spēki, kuru ieraksti kopumā tika skatīti simtiem tūkstošu reižu.

15. decembris – 29. janvāris: Abas puses zaudē savu auditoriju

Un tad, pēc 15. decembra, TikTok algoritmiskais pieejas veids šiem ierakstiem mainījās – atkal.

Pakāpeniski, kamēr konflikts turpinājās bez redzama gala, gan pro-Izraēlas, gan pro-Palestīnas saturs bieži vien nesasniedza TikTok lietotājus, pamatojoties uz skatījumu skaitu uz ierakstu. Daļēji tas ir kara apnikuma dēļ, jo pasaules uzmanība sāka pievērsties citur.

Bet skatījumu skaits – gan no vienas, gan otras puses – samazinājās straujāk nekā varētu gaidīt no TikTok radīto ierakstu skaita samazināšanās par karu. Var būt citi izskaidrojumi par uzņēmuma satura algoritmu pielāgošanu. Taču skatīšanās modeļu maiņa neatbilda materiāla apjoma izmaiņai tajā paša perioda laikā.

15.-17. decembris: Izraēlas Aizsardzības spēki nejauši nogalina trīs ķīlniekus

Neskatoties uz skatījumu skaita samazināšanos, pro-Izraēlas ieraksti joprojām sniedza dzīvas pirmo personu liecības par dzīvi valstī kara laikā.

2.-4. janvāris: Izraēla nogalina Hamas vietnieku Salihu al-Arūri Beirūtā

Telaviva nebija pretimniece izmantot TikTok, lai pasauli informētu par savu politisko viedokli, it īpaši pēc Dienvidāfrikas vadītajiem centieniem saukt Izraēlu pie tiesas par apsūdzībām genocīdā.

20.-22. janvāris: Izraēlas premjerministrs Benjamins Netanjahu saka, ka divvalstu risinājuma nav

Četrus mēnešus ilgušajam konfliktam sociālo mediju ietekmētaji centa piesaistīt globālu atbalstu Palestīnai caur t.s. TikTok izaicinajumiem, ko atkartoja vairaki konti.

26.-29. janvāris: ANO aģentūra palestīniešu bēgļiem apsūdz dažus darbiniekus saitēs ar Hamas

Crowdsourcinga pro-Palestinas stratégijas daļa bija pasaules atbalstítáju izcelšana un it ká Izraélu atbalstošo personu liekulíbas apgalvojumi konfliktá.

TikTok efekts

Daudzi – it īpaši tie virs 30 gadu vecuma – video koplietošanas tīklu uztver ká vieglprátíbu, galvenokárt deju trakumus un digitálás modes tendences bez nekáda sakara ar politiku.

Tie kļūdás.

TikTok ir lídzigas citiem sociálo mediju milžiem tajá ziņá, ka tás algoritmi ir veidoti tada veida satura popularizéšanai. Iemesls: lai piedávátu cilvékiem to, ko viņi vélás redzét, lai viņi paliktu tik ilgi cik vien iespéjams.

Tas ir labi, ja runa ir par virálajiem suņu videoklipiem vai jaukiem bérnu video. Tas ir pilnigi citadi, ja runa ir par politiski maksátspéju saturu par géopolitisku karstpunktú, kur katru dienu mirst cilvéki. Šadi notikumi sociálo tíklu algoritmu modelus nostáda neapskaužamá situácijá – noteikt to, kas ir populárs – riskéjot izslégt minoritátes viedoklus.

“Runájot par politiku, tada pati ká jebkur citur, sociálo mediju diskursa prioritáte ir vairákumam,” piebilda Edelsona. “Mums vajadzetu nopietni padomát par to, ko tas nozime.”