Drošāks, tīrāks un izdevīgāks: Labās pārvietošanās plāns pārveido Briseles pilsētas centru, bet politiski joprojām ir pretrunīgs
Automašīnas Ceļi Dati Dīzeļdegviela Drošība Dzīvās pilsētas Enerģētika un klimats Gaisa piesārņojums Iekšlietas Ilgtspēja Inflācija Krīze Mērs Mobilitāte Mobilitāte pilsētā Parlaments Pentagons Piesārņojums Pilsētas Sabiedriskais transports Saziņa Uzņēmējdarbība un konkurence Vēlēšanas Veselības aprūpe

Drošāks, tīrāks un izdevīgāks: Labās pārvietošanās plāns pārveido Briseles pilsētas centru, bet politiski joprojām ir pretrunīgs

Pilsētas centra mērķi

Pilsētas centra ierobežojumu ietvaros mērķi bija samazināt caurlaides satiksmi – ko eksperti jau sen bija norādījuši kā galveno iemeslu rajona ar automašīnām saistītajām drošības un piesārņojuma problēmām – un kopumā uzlabot dzīves kvalitāti iedzīvotājiem.

Jaunie pašvaldības dati, ko redzēja POLITICO, šķiet apstiprina Good Move panākumus. Pentagona ielu pārorganizēšana vienvirziena ceļos un lēmums ierobežot ceļu piekļuvi noteiktās zonās tikai sabiedriskajam transportam un prioritārajiem transportlīdzekļiem ir novedusi pie dramatiska 21 procentu krituma ceļu satiksmes negadījumu skaitā rajonā tikai vienā gadā. Saistītie nāves gadījumi tika samazināti par 69 procentiem 2023. gadā salīdzinājumā ar 2020.-2022. gada vidējo.

“Šie skaitļi parāda, ka Good Move ir laba lieta cilvēkiem no visiem sociālajiem slāņiem,” teica Briseles pilsētas mobilitātes un sabiedrisko darbu aldermanis Barts Dondts.

Zaļo partijas politiķis atspēkoja kritiķus, kuri ilgi bija attēlojuši programmu kā vērstu uz vides jautājumiem domājošiem, buržuāziskiem iedzīvotājiem. “Tagad ir mazāks risks sabojāt savu auto vai nonākt slimnīcā,” viņš teica. “Tas ir labi cilvēkiem, kuriem ir mazāk līdzekļu, jo negadījums var viņiem radīt daudz lielāku ietekmi.”

Leuvenas Universitātes analizētie dati liecina, ka Pentagona ceļi tagad ir arī veselīgāki apmeklēt. Toksiskā slāpekļa dioksīda (NO2) līmenis, kas cieši saistīts ar dīzeļdegvielas izplūdes gāzēm, ir samazinājies par līdz pat 35 procentiem dažos iepriekš aizņemtos krustojumos. Tas ir liels sasniegums reģionā, kur tiek lēsts, ka gada laikā priekšlaicīgi mirst aptuveni 900 iedzīvotāju saistībā ar gaisa piesārņojuma iedarbību.

Seko naudai

Good Move plāna izvēršana Pentagona ietvaros tika traucēta ar protestiem, ko vadīja tirgotāji, kuri teica, ka caurlaides satiksmes ierobežojumi kaitēs viņu biznesam. Bet attīstības uzraudzības skaitļi pēc tā īstenošanas liecina, ka, ja kas, shēma sabiedriskā transporta un gājēju un velosipēdistu mobilitātes veicināšanai ir bijusi laba veikalu peļņas rindām.