Vai ES jau ir tirdzniecības karā ar Ķīnu?
Automašīnas Dempings/nodokļi elektriskie automobiļi Elektriskie transportlīdzekļi Iepirkums Ilgtspēja Imports Izaugsme Konkurence un rūpniecības politika lauksaimniecība un pārtika Lobēšana Mediji Mobilitāte Nozare Pārpalikums Piedevas Piena produkti Risks un atbilstība Robežas Subsīdija Tarifi Tehnoloģija Tehnoloģijas un tirdzniecība Tērauds Tirdzniecība Tirdzniecība Apvienotajā Karalistē Tirdzniecības karš Tirgi Uzņēmējdarbība un konkurence

Vai ES jau ir tirdzniecības karā ar Ķīnu?

Tomēr tas nav viss, vai ne?

Protams, ES šogad ir uzsākusi vienu izmeklēšanu pēc otras. Ar jaunākajām izmeklēšanām par tērauda caurulēm, pārtikas piedevu lizīnu un garšas komponentu vanilīnu, kopējais skaits ir ne mazāks kā 13. Neviens no tiem nav tik augsta profila kā elektrisko transportlīdzekļu lieta, bet tas nenozīmē, ka Pekina to nepamanīs.

Turklāt Eiropa tagad izmanto ekonomisko arsenālu, ko tā ir uzkrājusi, izmantojot tirdzniecības un konkurences instrumentu kombināciju, lai risinātu Ķīnas piedāvājumus Eiropas vēja parku konkursos un lidostu drošības skeneru pārdošanu, kā arī Pekinas pašas medicīnas iekārtu iepirkumu.

Kā Ķīna atbildēs?

Pekina (pareizi) uzskata, ka Francija ir uzsākusi EV izmeklēšanu un ir atbildējusi ar savu antidempinga izmeklēšanu par “vīna destilētajiem brendijiem no ES” – citiem vārdiem sakot, franču konjaku. Prezidents Emanuels Makrons, šomēnes uzņemot prezidentu Sji Dzjiņpinu, apgalvoja, ka pēc viņu sarunām ir uzvarējis, sakot, ka ķīniešu līderis nevēlas uzlikt preventīvus tarifus.

Bet konjaku ražotāji tam netic, saka fatalistiski, ka viņi ir lemti kļūt par “blakus zaudējumiem” cīņā par elektriskajiem transportlīdzekļiem.

Tagad Ķīna vērš savu uzmanību uz Vācijas luksusa automašīnām. Intervijā ar valsts medijiem Liu Bin, augstākais automobiļu padomnieks, ieteica paaugstināt pagaidu tarifus uz liela dzinēja automašīnām, kas importētas no Eiropas līdz 25 procentiem – gājiens, kas kaitētu tādiem zīmoliem kā sporta automašīnu un SUV ražotājam Porsche.

Lai gan Vācijas auto zīmoli ir atkarīgi no Ķīnas, viņu premium modeļi varētu izturēt tādu triecienu, saka Eiropas automobiļu analītiķis Matiass Šmidts: “Modeļi, kurus tas ietekmē, ir visi augstas klases premium modeļi, kas var to kompensēt ar augstākām cenām vai zemākām peļņas normām, bet palikt rentabli.” Līdzīgi analītiķi sagaida, ka Ķīnas eksportētāji varēs sagremot jebko, ko ES izlems savā subsīdiju izmeklēšanā.